66 seire - 15 uavgjorte - 68 tap. Målforskjell: 610 - 635

mandag 17. oktober 2011

Stor-fan blir spaltist

I morgen lanseres en helt ny spalte på Bakklandet Baillags fotballblogg. Oslo-beboer Eirik må bare skifte hatt først.

Det er nemlig realiteten når Baillagets viktigste supporter nå trer ut av rollen som fan, og inn i rollen som fast Baillbloggen-spaltist.

- Det burde være kjent at jeg er en ivrig fan og støttespiller av Baillaget både på og utenfor banen. Når jeg nå går inn i arbeidet med spalten, vil jeg gå ut av supporter-rollen, og ta på meg kommentator-hatten. Det er viktig å ikke blande kortene, skal man ha en framtid som troverdig spaltist, sier Eirik på gmail-chatten mandag.

Leserne kan vente seg hyppige kommentarer fra hovedstaden, med et kritisk blikk på fotballen både i og utenfor Trondheims feteste fotballag.

- Jeg prøver som enhver person å holde meg oppdatert. Jeg leser nettavisene hver morgen, dvs adressa, rbk.no og Baillbloggen. Forøvrig har vi et rikt utvalg av aviser på jobb, så blar ofte igjennom det jeg har for hånden. Det er klart at jo mer kunnskap en tilegner seg, jo flere meninger vil en danne seg, om ulike problemstillinger, sier han og utdyper:

- Ut fra det har jeg et ønske om å gjennom spalteplass på Baillbloggen, kunne komme med et kritisk skråblikk på baill-relaterte tema. Spalten vil derfor få et noe analytisk preg, som stimulerer til refleksjon og ettertanke. Spalten vil få navnet "Fra sidelinja" og vil ta form som en slags krysning av Adressas Kjetil Kroksæter og NRKs Magnus Takvam, sier Baillbloggens nye spaltist.

- Hva synes du om årets sesong?

- Interessant spørsmål. Fra et fugleperspektiv, som jo spalten vil etterstrebe, må vi si oss enig om at sesongen har vært innholdsrik og vellykket. Tabellen alene summerer ikke opp årets sesong. Det blir for snever tenkning. og det er slike refleksjoner "Fra sidelinja" vil ta for seg. Samtidig vil det nok rettes et og annet forsiktig spark i siden til forståsegpåerne innenfor sportsmiljøene, sier Eirik, som også reflekterer videre over spaltens ambisjon i lanseringsintervjuet.

- Hva er sannhet? Kan man som analyserende og gravende spaltist kun referere til objektivt understøttede funn? Tvilsomt. Skal man likevel forsøke? Tvilsomt det og. Det sentrale er å etterstrebe en balansegang, hvor spaltistens uttalelser tolkes ut fra hans innarbeidede rammeverk og forforståelse.

- Hohoho. Hvor har du lest det her?

- Interessant spørsmål. Dette er kun refleksjoner som vil speiles i spalten. Men det er klart det ikke er ukjente problemstilinger innen medievitenskapen generelt, og spaltist-formen spesielt, sier Eirik.

"Fra sidelinja" har premiere tirsdag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar